Pagina's

zondag 13 april 2014

Narcissen

Haakpatroon  narcissen en het randje om het vaasje



Benodigdheden:
Restje oranje 
Groen voor de steeltjes
Lichtgeel voor de narcissen
Rood voor het randje om het vaasje 
Haaknaald 3.50



De narcissen zonder steeltje leuk op wat mos in
een lege eierdop in een glaasje.



De narcis:

Begin met licht geel katoen. De kelk

Haak 2 lossen, haak 6 vasten in de 2e losse vanaf de haak naald, sluit met een vaste.
Toer 1 – haak in de achterste lussen 2 vasten in elke vaste = 12 vasten.
Toer 2 – haak 48 vasten rondom = 4 toeren 12 vasten
Ga door met oranje katoen. randje
Toer 3 – haak *3 lossen sla 1 vaste over haak 1 vaste *herhaal rondom hecht af.

Ga door met lichtgeel katoen. bloemblaadje
Toer 4 –haak in de voorste lussen van toer 1       2 vasten in elke vaste = 12 vasten.
Toer 5 –haak * 1 vaste, 2 vasten in de volgende vaste *6x herhaal tot in totaal 18 vasten.
Toer 6 –haak 3 vasten keer het werk.
Toer 7 –haak 2 vasten in elke vaste is in totaal 6 vasten.
Toer 8 t/m 10 –haak 6 vasten.
Toer 11 –sla 1 vaste over haak 3 vasten sla 1 vaste over haak 1 vaste is in totaal 4 vasten.
Toer 12 –haak 4 vasten
Toer 13 –sla 1 vaste over haak 1 vaste sla 1 vaste over haak 1 vaste is in totaal 2 vasten.
Toer 14 –haak 2 vasten hecht af.

Haak naast het eerste bloemblaadje de tweede begin bij toer 6 tot en met toer 14
Haak op deze wijze nog vier bloemblaadjes.


Punnik een koortje van lichtgroen katoen haal de draad door de lussen hecht af
Neem steken op {is op gevoel en eigen inzicht} 8 vasten rondom haak in elke vaste 2 vasten = in totaal 16 vasten.
Naai het rondje aan de achterkant van de narcis hecht af
Steek aan de onder kant door de opening een ijzerdraad naar boven toe naai de onderkant dicht

Of haak een steeltje:
Haak 5 lossen keer het werk haak hierop 4 vasten .
Haak 35 toeren 4 vasten.
Haak 2 vasten in elke vaste = in totaal 8 vasten.
Haak 2 vasten in elke vaste = in totaal 16 vasten.
Leg een pijpenrager in het werk en naai de lange zijkant en onderkant dicht

Naai het rondje aan de achterkant van de narcis hecht af.




Sierrandje om het vaasje rood katoen:

Haak een ketting van lossen {zo groot als het vaasje wat je wilt gebruiken}
Keer het werk haak in de 6e losse een stokje* sla 2 lossen op de ketting over en haak een stokje in de 3e losse*
herhaal van * tot * tot het eind.
Haak in elk boogje 1 vaste 2 stokjes 1 dubbelstokje 2 stokjes 1 vaste.

Hecht af en naai het sierrandje dicht
Haal door de gaatjes een mooi lintje en strik deze vast.

2 opmerkingen: